Sunday, 26 November 2017

Ruoka ja kipu

Viime viikolla pidin ensimmäisen Sanosteen luentotestauksen ja se sujui hyvin. Nyt on lyöty lukkoon joulukuun ja koko kevään verkkoluennot kivunhoidosta. Ne ilmestyvät alkuviikosta (viikolla 48) Sanoste.fi verkkokauppaan. Käy tsekkaamassa mikä kiinnostaa ja tule mukaan suoraan lähestykseen 13.12 2017 tai tammi-kesäkuussa joka kuukauden toinen maanantai klo 17.00 - 17.30. Nähdään livenä!

Olen itse opiskelemassa Terveyden Tukipilarit 2 verkkokurssia ja jälleen kerran sain mielettömän "ahaa"-elämyksen! Nauttimallamme ruoalla ja suoliston toiminnalla on selkeä yhteys aivojemme toimintaan ja sitä kautta myös kivun säätelyyn. Olen jo aiemmin blogissani kirjoittanut aiheesta lähestyen sitä hiljaisen tulehduksen näkökulmasta. Sillä siitähän loppupelissä on kyse. Sairastunut suolisto vuotaa ja tulehdussolut pääsevät valtaamaan kehon ja aiheuttamaan kipua ja sairauksia.

Erikoislääkäri Pirjo Lindfors on tutkinut ruokavalion osuutta kivunhoidossa paljon ja hän kirjoittanut mm. Uusi Suomen -lehdessä artikkelin aiheesta. "Ihmiset syövät kipulääkkeitä osittain turhaan, sillä moni kipu saataisiin hallintaan oikeanlaisella ruualla", kirjoittaa Lindfors (2014). Hän korostaa, että nimenomaan Omega 3 ja Omega 6-rasvahappojen suhde toisiinsa ruokavaliossa on tärkeää.

 Tärkeää on kasvisten monipuolinen syöminen. Kasvisten yhteydessä olisi syytä nauttia oliivi- ja rypsiöljyä, jotta saadaan enemmän omega-3-rasvahappoja ja rasvaliukoiset vitamiinit imeytyisivät. Kasvisten pitäisi olla monivärisiä, jotta niistä saa erilaisia vitamiineja. Lisäksi pitäisi syödä siemeniä ja pähkinöitä. Lihan pitäisi olla valkoista, esimerkiksi kalkkunaa. Hapanmaitotuotteita pitäisi syödä neljä kertaa päivässä. Ravitsemuksen pitäisi olla myös rauta- ja D-vitamiinipitoista. Rasvaista kalaa pitäisi syödä kahdesta kolmeen kertaa viikossa. Lindfors on analysoinut 400 kipupotilaan veren ravitsemustasoja, ja teettänyt heillä ruokapäiväkirjoja, ja huomannut, että kipupotilailla on usein D-vitamiinin puutosta.

Lääkäri Helena Miranda on myös ottanut kantaa ravitsemukseen kirjassan Ota kipu haltuun.  Helena lähtee kirjassaan purkamaan tätä ravinto -kipu- asiaa samasta näkökulmasta kuin Paula Heinonen. Tutkimusten mukaan kroonista kipua kuten migreeniä potevilla on keskimääräistä useammin myös ärtyneen suolen oireyhtymä, keliakia tai tulehduksellinen suolistosairaus kuten Chronin tauti. Probiootit voivat auttaa suoliston tervehdyttämisessä. Monen kipukroonikon elämää helpottaisi sekin, jos ajatukset saisi siirrettyä myönteisiin asioihin ja stressiä vähemmäksi.

Ruoalla on väliä!

Muita mainittavia kipua lievittäviä ravintoaineita Mirandan kirjassa ovat: kalaöljy, inkivääri, kurkuma, reunuspietaryrtti, harpagojuuri, valkosalava sekä voidemaisena raunioyrtit ja kultapiisku. Kofeiinista on myös tehty tutkimuksia ja chili on mielenkiintoinen uusi kipulääke. D- ja C-vitamiinilisää suositellaan kipupotilaille. Hyötyä voi saada myös B2-vitamiinista, B12-vit ja foolihaposta. Magnesiumin on todettu merkittävästi toimivan kivun lievityksessä. Ns FODMAP-ruokavaliosta ovat monet saaneet apua.

Ruoalla on siis väliä! Kipupotilaiden (ja itseasiassa kaikkien) tulisi huolehtia koko kehon ja erityisesti suoliston hyvinvoinnista saadakseen lievitystä kipuunsa ja voidakseen paremmin!

No comments:

Post a Comment