Sunday, 7 January 2018

Kroonisen kivun luonnonmukaista hoitoa

Tammikuun ensimmäinen Luontaistuntija-lehti tuli postilla ja päätin selata sen läpi. Ilahduin kovasti kun löysin siitä kipu-ja anestesiaerikoislääkärin (ja ystäväni) Pirjo Lindforsin artikkelin aiheesta: Kroonisen kivun luonnonmukaista hoitoa. Siinä Pirjo viittaa useaan tutkimukseen, joka on tehty aiheesta ravinto ja kipu. Kirjoitin tästä aiheesta blogissani marraskuussa 2017 ja sitä on luettu lähes 2000 kertaa. Aihe selvästi kiinnostaa!

Pirjo kirjoittaa, että ylipaino on tunnetusti riski kroonisen kivun kehittymiselle. Ilmiö liittyy marraskuun blogissani mainitsemaani suoli-aivoakseliin. Väärälainen ruokavalio voi lisätä elimistössä tulehdusta lisäävien välittäjäaineiden määrää ja sitä kautta kipua. Tähän tulokseen oli tultu myös New Yorkissa tehdyssä tutkimuksessa, jota Pirjo lehdessä referoi.
Ruoalla on väliä!

Kipupotilaalla on erittäin tärkeää saada antioksidantti- ja vitamiinitasot kuntoon. Mikroravinteet ovat tärkeitä keskushermoston toiminnalle. Troesch et al (2012) tutkimuksen mukaan vitamiinivajeet ovat yleisiä myös yltäkylläisissä länsimaissa. Eniten puutetta esiintyi D-vitamiinista, mikä voi johtaa lihasperäisiin kipuihin. Näitä esiintyy esim. fibromyalgia-, reuma- ja artroosipotilailla. B12-vitamiinin ja foolihapon puutteet voivat johtaa kivuliaaseen hermovauriokipuun. Hicksin tutkimuksessa (2008), johon osallistui 958 vähintään 65-v. henkilöä, todettiin matalan D-vitamiinitason (<25nmol/l) olevan yhteydessä naisten selkäkipuun. Holic ja Chen (2008) selvittivät, että vähintään 75 nmol/l olisi terveellinen D-vitamiini taso seerumissa.

C-vitamiinista Pirjo mainitsee sen tulehdusta vähentävän vaikutuksen. Kyseisen vitamiinin puutehan aiheuttaa tunnetusti keripukkia, jolle on tyypillistä luu- ja lihaskipu. Mielenkiintoista on se, että C-vitamiinin puute saattaa lisätä herpeksen tai vyöruusun jälkeisen hermokivun riskiä sekä migreenin ja paikallisen monimuotoisen kipuoireyhtymän eli CRPS:n syntyä! Pirjo suosittelee C-vitamiinia jopa 500-750 mg aamulla ja 500-750 mg päivällä jos potilaalla ei ole virtsatiekiviä tai voimakasta vuototaipumusta.

Omega-3- ja omega-6-rasvahappojen suhde liittyy tulehdukselliseen kipuun. Meta-analyysin (2007) mukaan omega-3-rasvahappolisä vähensi merkittävästi reumapotilaiden nivelkipua, aamujäykkyyttä, tulehduskipulääkkeiden käyttöä tai nivelkipua, joka liittyy tulehdukselliseen suolistotautiin.

On se vaan hienoa, että ruoalla on todellakin näin suuri vaikutus kivun hoidossa! Itse lisäisin tähän tarvittavaan listaan tuikitärkeät probiootit eli maitohappobakteerit tasapainoittamaan suoliston hyvää bakteerikantaa, jotta ruoan ja vitamiinilisien imeytyminen on tehokasta!